Svar: Ferie med børn
13. januar 2024
Alder:
4 år, 1 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :) En måned i Vietnam, lyder umiddelbart skønt. Og det lyder også som om, at det er en rejse, som I har planlagt længe - derfor er det rigtig synd, at det ikke har været helt, som du/I havde drømt om... I har to uger tilbage af rejsen, og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig, så I forhåbentlig får turen til at fungere for jer alle:)
Det er helt normalt, at børn reagerer på nye omgivelser og ny mad. Jeres datter vil naturligt kunne føle sig utryg ved alt det nye, og derfor er det vigtigt, at I forsøger at skabe så tryg en atmosfære som muligt.
Det er rigtig godt, at I ikke presser hende til at spise. Det er godt, at I forsøger at tilbyde hende spaghetti, brød, yoghurt, frugt og lignende, som minder om noget hun kender og derfor er mere tryg ved. Hun har naturligt ret i, at det ikke smager som derhjemme, men det betyder jo ikke, at det smager dårligt, det er blot lidt anderledes, og de mest almindelige retter vil hun naturligt godt kunne spise.
At hun ikke vil smage noget nyt, tænker jeg, er helt naturligt. Alt omkring hende er nyt, så at holde fast i genkendelig mad er vigtigt for hende, fordi det giver hende en følelse af tryghed. Samtidig er det hendes måde at vise jer, at det her er rigtig svært for hende. Det er svært at være et sted, hvor alt er nyt, og hendes ønske om at ville hjem, hænger højst sandsynligt sammen med, at hun har svært ved at overskue netop alt det nye. Hjemme er genkendelighed og dermed tryghed for hende.
Det er rigtig godt, at I forsøger at være flere dage samme sted, så hun har mulighed for at vænne sig til stederne. Det er vigtigt, at hun ikke føler, at hun/I hele tiden er på vej videre, fordi det naturligt vil stresse hende unødigt.
Jeg tænker, at det er vigtigt, at I lige nu forsøger at gøre hende så tryg ved det hele som muligt:
1) Forsøg at skabe en fast rutine. Selvom I skal rejse rundt, så prøv om ikke I kan forsøge at skabe noget struktur og nogle vaner for dagligdagen. Det kan være faste tidspunkter for måltider, for ture i pool, for hvornår I handler, tager på ture rundt i området osv. Så dagene på den måde kommer til at ligne hinanden lidt, og så hun har lidt idé om, hvad hun kan forvente.
2) Sæt ord på dagen, så hun om morgenen allerede ved, hvad der skal ske. Du skriver, at I har nogle dage, hvor I blot er ved poolen hele dagen - og jeg tænker, at det er vigtigt, at I siger dette højt. I skal dog være meget konkrete og ærlige, for hvis I siger "i dag skal vi bare være ved poolen hele dagen", og I så beslutter at trille med klapvognen ned at handle, når lillebror skal sove til middag, så er planen ændret, og det vil hun naturligt have svært ved at forholde sig til. Så overhold de aftaler og de planer, som I har.
3) Tag hende med i planlægningen. Fortæl hende hvad mulighederne er og lad hende deltage i beslutningerne om, hvorvidt I starter med f.eks. at handle og derefter går i pool, eller om I skal gøre det modsat - gå i pool først og så handle bagefter. De overordnede beslutninger om, hvad I skal, bestemmer I forældre, men det vil højst sandsynligt være rart for hende at føle, at hun tager del i nogle af beslutningerne. Det giver en følelse af at hendes mening tæller, det er rart at I lytter og det er rart at have medbestemmelse.
4) Lav evt. et papir, hvor I indtegner de næste 14 dage med aktiviteter osv. Hvornår I flytter fra et sted til et andet. At se det tegnet (piktogrammer) kan være en hjælp for hende. Det giver lidt overblik over dagene og kan dermed være en måde at skabe lidt ro. I kan også tælle ned, og hver morgen klippe en dag af, så hun på den måde direkte ser, hvor mange dage der er til, at I skal flyve hjem (tegning af flyvemaskine).
5) Har hun en yndlingsbamse eller lignende med hjemmefra? Det er vigtigt, at hun har noget med sig, som gør hende tryg, og som også fungerer lidt som et bindeled mellem det derhjemme og Vietnam. Måske har I billeder på jeres telefon, som I kan vise hende og tale med hende om - billeder hjemmefra. Så I kan tale med hende om det derhjemme, bekræfte, at I kommer hjem igen, og legalisere det at savne det derhjemme.
6) Det er vigtigt, at I netop legaliserer hendes følelser. Det er helt okay, at hun savner det derhjemme, savner sin børnehave, sine bedsteforældre, sit værelse, sit legetøj osv. Det er vigtigt, at I anerkender dette savn. Lyt til hende, vær opmærksom på hende og hendes signaler. Hvis I kan se, at hun bliver ked af det, så sig direkte "bliver du ked af det nu?" og få hende til at sætte lidt ord på det, fortæl hende, at det er helt okay osv.
7) Vær opmærksom på, hvorvidt I bliver irriterede på hende. Det lyder lidt som om, at hun "ødelægger" turen for jer andre. Hun vil hjem, hun vil ikke spise maden, hun er pirrelig, og selvom I tager mange hensyn, så skaber hun konflikter. Det er helt normalt, hvis I bliver frustrerede - og jeg forstår det godt. Det er let at komme til at tænke "hvorfor kan hun da ikke bare...?" (f.eks. nyde det hele). Men det er her vigtigt, at I husker på, at alt det nye er meget overvældende for jeres datter og rigtig svært at være i og håndtere.
Du skriver, at hun ofte foretrækker at sidde med telefonen fremfor andet samvær. Jeg ved naturligt ikke, hvad der sker i de forskelige situationer, men mange ting kan spille ind her. Det kan f.eks. handle om, at hun har brug for alenetid. Børn har ligesom voksne behov for at bearbejde indtryk og lade op. Og hun kan ikke gå på sit værelse, som hun måske ville gøre derhjemme.
Det kan også være tegn på overstimulering, at alt det nye er så overvældende, at hun søger en "tryg zone". Telefonen er tryghed, det er velkendt, og hendes mulighed for at koble lidt fra.
Du skriver, at hun hjemme er god til at lave ting og være i gang, og at hun går i udflytter børnehave, hvor hun er vant til at være ude og lege. Og jeg tænker, at hun naturligt ikke har samme mulighed her. Hun har ikke sit værelse, ikke sine ting. Hun kan heller ikke gå på egen hånd, men er nødt til hele tiden at være i nærheden af jer. Hendes mulighed for at trække sig og gøre, hvad hun har lyst til og behov for er naturligt begrænset, fordi I er ude at rejse og bor forskellige steder. Hun har ikke sit eget sted - hvilket er helt naturligt, men svært, når man er 4 år.
Med hensyn til lillebror, så er det naturligvis vigtigt, at du ammer ham og giver ham ekstra væske på denne måde. Men, det lyder også som om, at han er en sulten dreng, der har brug for mere mad. Det er derfor vigtigt, at du også giver ham både grød, mos og mad i hånden, som han kan sidde og gumle og gnaske på.
Det er særlig vigtigt at du, med den alder han har nu, sørger for at give ham forskellig slags mad. Der er i 7 måneders alderen et vindue, der står åbent i forhold til mad. Det vil sige en naturligt lyst til at smage på maden, tygge og gumle - og det er vigtigt at udnytte dette, for jo ældre han bliver, jo mere lukker vinduet i, og jo sværere bliver det at introducere ham for forskellige fødevarer. Jo mere forskelligt, du kan give ham nu, jo bedre er det.
Det lyder for mig som om, at han skal have lidt mere mad i maven. Han har brug for mad i maven hele dagen igennem, for at kunne undvære mælken om natten. Og det er helt okay, at han om dagen også ammes ekstra, fordi det højst sandsynligt jo er varmt hos jer. Men mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden, lidt frugtmos og måske 1/2 bolle med lidt smør at gumle og gnaske på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød/fisk, kogte grøntsagsbuketter eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30: Frisk blød frugt i hånden, og gerne en havregrød eller anden grød med frugtmos som topping. Vand af kop.
Ammes evt.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, pastaretter eller lignende i en konsistens, som han kan kapere. Suppleres også her med kogte grøntsagsbuketter, brødskorper eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca. kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Drømmeammes rigtig godt fra begge bryster og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig, hvor han ammes igen.
Jeg har i denne dagsplan givet plads til 6 amninger ved siden af hans måltider og vand af kop - det burde kunne dække hans behov for både mad, vand og mælk. Har han brug for endnu en amning midt nat, er det naturligvis helt okay, men hvis han spiser jf. ovenstående dagsplan, så tænker jeg, at du burde kunne trappe ud af et par af de nuværende natamninger.
I princippet burde 4 amninger være nok til at dække hans mælkebehov nu, men som sagt er det helt okay med et par ekstra amninger, da I er ude at rejse, og alt er meget forskelligt fra hjemme. Jeg har forsøgt i dagplanen at tage hensyn til mad, som jeg tænker, at I vil have mulighed for at kunne lave og tilbyde ham, også selvom I er hjemmefra... Samtidig vil dagsplanen også kunne følges, når I kommer hjem, så det også fungerer der.
Du skriver, at du er urolig for, hvordan I kan finde tilbage i ordentlige rammer, når I er hjemme i Danmark igen - og jeg tænker, at det vil være en god idé at forsøge at skabe lidt rytme i forhold til mad, søvn, aktivitet osv. Hvilket storesøster også vil have glæde af, så på den måde kan det fungere for begge og dermed for jer alle fire:)
Jeg håber, at ovenstående tanker hjælper jer videre på vej:)
Rigtig god ferie fortsat, nyd det hele, det må være en kæmpe oplevelse!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske